Navigatie overslaan
Story

Scheeps­werf Roy­al Bode­wes: No Grunn, No Glorie

Nienke en Carlijn Bodewes voor een scheepsschroef
No Grunn, No Glorie, is het motto van scheepswerf Royal Bodewes in Hoogezand. De werf ontwierp en bouwde afgelopen twee eeuwen ruim 1.600 schepen: coasters, vrachtschepen en ook steeds vaker duurzaam aangedreven vaartuigen. Zussen Nienke en Carlijn Bodewes zijn zevende generatie Bodewes en werken met hun vader in het bedrijf.

Nienke is projectleider en Carlijn zoekt verkoopkansen. Hun vader Herman staat aan het roer van de scheepswerf, die in 2012 alweer 200 jaar bestond. Al die tijd zit Bodewes in Hoogezand, waar verspreid over drie locaties multifunctionele schepen worden gebouwd. Royal Bodewes bouwt gemiddeld acht schepen per jaar. De schepen hebben tussen de 1.500 en 15.000 ton draagvermogen en zijn nóóit breder dan 16 meter. “Breder staat het Winschoterdiep niet toe.” 

De achterkant van een schip op de kade.
Fotograaf Roos Alberts portret Bodewes

Zij­waarts te water

Afgezette straten, water dat over de kades klotst, het applaus van soms honderden toeschouwers: een typisch Groningse tewaterlating blijft een bijzonder moment, vinden de zussen. Omdat het Winschoterdiep zo smal is, gaan de boten er zijwaarts in. “Het is elke keer weer een happening van jewelste. Niet voor niets loopt het hele bedrijf uit om erbij te zijn. Er wordt soms best een traantje gelaten.”

Duur­zaam gebouwd

Júist die beperkingen qua ruimte dwong Royal Bodewes de afgelopen jaren tot slimme ontwerpen. Hutten en machinekamers bouwen ze zo klein en compact mogelijk. Logisch, want: “Dan hou je meer plek voor over de vrachtruimte.” Ook op het gebied van duurzaamheid loopt de werf voor de troepen uit. De wereldwijde scheepvaart krijgt vanaf 2030 te maken met nieuwe, duurzame wetgeving. Bodewes anticipeert daarop door nu al schepen te bouwen die minder CO2 uitstoten en ook duurzaam gebouwd zijn. “We maken gebruik van steeds meer groene technieken: methanol of elektrisch aangedreven of hybride schepen,” aldus Carlijn.

Het pand van Bodewes
Fotograaf Roos Alberts portret Bodewes

Schoon de Noor­se Fjor­den in

Onlangs bouwde Bodewes voor een Noorse klant nog een schip dat een half uur lang volledig op batterijen kan varen. “Daarmee vaar je volledig schoon de Noorse fjorden binnen.”  De reacties in Scandinavië waren zo enthousiast, dat het leidde tot acht nieuwe orders. 

Vijf gro­te en inter­na­ti­o­naal ope­re­ren­de werven

”Alleen al aan dit kanaal zitten vijf grote en internationaal opererende werven. De sector is in Groningen van onschatbare waarde. Niet alleen wij, maar ook onze concullega’s werken samen met honderden lokale en regionale toeleveranciers. No Grunn, No Glory: we hebben elkaar nodig om wat moois te maken.”

Iemand achter een patrijspoort.
Fotograaf Roos Alberts portret Bodewes

Niét die typisch stad­se pro­ble­men als cri­mi­na­li­teit en fileleed

Beide zussen wonen in Groningen, hemelsbreed nog geen 20 kilometer verderop. “Wat ik het fijne vind aan Groningen is dat het wel de grootte en faciliteiten heeft van een stad – leuke restaurants, festivals, goede scholen – maar niét die typisch stadse problemen als criminaliteit en fileleed”, zegt Nienke. “De stad is ook niet té groot. Op de racefiets ben ik in een mum van tijd in de Onlanden: vlakke velden waar je eindeloos kunt dwalen."